Persbericht 1

De 19e editie van de Hemicuda Rally kan uiteindelijk 158 teams verwelkomen. De voornaamste afwezigen zijn Patrick Snijers en Stefaan Stouf maar met 21 starters meer dan vorig jaar hoor je bij de organisatie niemand klagen. Zowel in de moderne rally als bij de historics verwachten we een open strijd en vooral de weersomstandigheden baren velen zorgen terwijl het parkoers nagenoeg ongewijzigd bleef. Er wordt gestart met de snelle proef te Kortemark die gevolgd wordt door de eveneens snelle proef van Houthulst waar men op de betonwegen wel veel grip heeft. De korte maar technische proef van Koekelare werd licht gewijzigd en sluit de omloop af. We zijn klaar voor drie identieke omlopen en vroegen de piloten of zij er ook klaar voor waren.

Philip Barbier :”Ik moet hopen op regen om mijn tweede plaats van vorig jaar over te doen. Bij droog weer zijn er te veel snelle wagens die we op de rechte stroken niet kunnen bijhouden. We opteren voor en combinatie van mix banden vooraan en regenbanden achteraan.”

Andy Lefevere :”We hebben de ophanging en de achterspoiler veranderd en hopen zo op een Stevebetere wegligging. Deze rally past perfect in het leerproces dat we doormaken.”

Stefaan Prinzie :” De BMW M3 die we huren is in alle weersomstandigheden efficiënt en we kijken uit naar de strijd bij de historics.”

Thierry Dekoninck :”De auto was vorig jaar te snel voor ons en na de nodige aanpassingen hopen we op een mooie strijd met de andere Mitsubishi’s.”

Steve Bécaert :” Op papier hebben we de snelste wagen maar we moeten  nog alles leren. Het is vooral de bedoeling van geen brokken te maken.”

Koen Lauwaert : “We willen zo hoog mogelijk eindigen in de algemene rangschikking en uiteraard willen we ook de beste voor wiel aangedreven wagen zijn. Het is soms een wankel evenwicht tussen snel gaan en op de weg te blijven.”

John Reddington :”We hebben de Millington Escort verkocht en kozen voor een Ford Fiesta R5. De Fiesta R5 heeft vierwielaandrijving en betere remmen dan de Escort maar zijn topsnelheid ligt beduidend lager. We hebben in Ierland de Fiesta R5 voor het eerst getest en behaa:”lden een knap.  zesde plaats. Het is de bedoeling om volgend jaar opnieuw voor de FIRC titel te gaan.”

Paul Lietaer :”De wagen is ok en we doen vandaag zeker mee voor de prijzen. We rekenen op een podiumplaats en zelfs meer.”

Bert Coene :”Op meer dan een top-5 plaats reken ik niet. Op de te snelle proef van Houthulst gaan we te veel tijd verliezen.”

 

Ondertussen sijpelen de tijden binnen van de eerste klassementsproef, Kortemark. Andy Lefevere is er 4 seconden sneller dan Steve Bécaert terwijl John Reddington al 24 seconden verliest. Voorlopig is Delplace de laatste die een tijd kan realiseren want Paul Lietaer heeft een elektriciteitspaal geramd en de proef werd stil gelegd omdat de paal over de weg ligt.

 

Persbericht 2

 

Na de eerste omloop heeft Andy Lefevere de leiding genomen. De zesvoudige winnaar heeft twaalf seconden voorsprong op Steve Bécaert en veertig seconden op Philip Barbier. “De veranderingen die we gedaan hebben aan de Porsche werpen hun vruchten af maar er is nog werk aan de winkel. Ik had gezegd dat we vijf rally’s zouden nodig hebben om de Porsche op punt te krijgen en daar zijn we volop aan bezig.” Steve Bécaert is best tevreden met zijn tweede plaats: “De Ford Fiesta is een enorm agressieve wagen en in Houthulst missen we duidelijk topsnelheid.” Philip Barbier bevestigt met zijn derde plaats zijn goede prestaties van de vorige edities. “We zijn wat afwachtend gestart omdat het parkoers erg glad ligt.” Bjorn Syx is autoritair leider bij de historics en staat vierde algemeen. “Op de laatste proef brak de servopomp maar gelukkig konden we die vervangen zonder tijdsverlies.” John Reddington stuurt zijn Fiesta R5 naar een