Persbericht  1

Met 137 wagens aan de start kan men bij Hemicuda dit jaar spreken van een vol huis. In laatste instantie hebben de broers Dilley zich nog ingeschreven met de Peugeot 208 R5 van bij Xavier Lannoo en meteen kon men alle pronostieken in de vuilbak gooien.  Maar de Waal is niet overtuigd van zijn favorietenrol: “We hebben slechts één kilometer met de wagen gereden en komen om ons te amuseren.” Wordt Jonas Langenakens dan de te kloppen man? De Limburger gelooft in zijn zegekansen maar hij voegt er onmiddellijk aan toe : “We gaan onze eigen wedstrijd rijden. We rijden graag in West-Vlaanderen maar doen dat net iets te weinig.” De winnaar van vorig jaar, Fredericq Delplace, houdt ook de boot af :”We gaan zien na de eerste ronde hoe de kaarten geschud zijn.”

Verder zijn er heel wat piloten die de top-5 ambiëren : Paul Lietaer, Philip Barbier, David Campling, om er maar enkelen te noemen. Anderen zijn dan wat meer voorzichtig met hun doelstelling. Kurt Braeckevelt : “We hadden beloofd hier aan de start te staan maar de wagen is pas sinds donderdagavond klaar zodat we behoudend zullen starten.” Pieter-Jan Maeyaert :”We hebben de remmen bijgewerkt en dit is een goede test voor de komende Condroz Rally.” John Reddington:”We moeten enkel de finish halen om FIRC kampioen te zijn zodat we vandaag geen zotte dingen gaan doen.”

En dan zijn er nog een hoop vraagtekens. Bjorn Renier komt aan de start met de ex-Verschueren Skoda Fabia R5 terwijl Thierry Dekoninck de pas aangekochte Mitsubishi Lancer Evo X bestuurt. Beiden hebben slechts enkele kilometers getest en starten dus met heel wat vraagtekens. Ze willen vooral ervaring opdoen en de finish halen.

We verwachten een open wedstrijd en na de eerste omloop zullen zowel de deelnemers als wijzelf al een heel stuk wijzer zijn.

Persbericht 2

Op de eerste proef liet Jonas Langenakens onmiddellijk zijn intenties blijken. Hij was zeven seconden sneller dan de Dilley-broers en elf seconden sneller dan de Delplace-familie. Maar op KP2 was het dan de beurt aan Fredericq Delplace om een mokerslag uit te delen. De Porsche was vier seconden sneller dan Dilley terwijl Langenakens twaalf seconden moest toegeven en om het helemaal spannend te maken ging de derde klassementsproef naar Guillaume Dilley die zo de leiding neemt na de eerste omloop. De Waal is iets minder dan twee seconden sneller dan Delplace en Langenakens volgt op iets meer dan twee seconden zodat we kunnen stellen dat de strijd in alle hevigheid zal losbarsten tijdens de tweede omloop.

Enkele reacties na de eerste omloop :

Thierry Dekoninck : “Dit is een machtige wagen maar ik moet nog alles leren. Aan de start van de eerste proef verloren we al twintig seconden  door het verkeerd gebruik van de paddle-shift.”

Fredericq Delplace :”De eerste proef ligt er glad bij en daar kunnen we niet wedijveren met de 4x4 wagens. Voor de rest alles OK.”

Guillaume Dilley :” Dit is een leuke rally en een uitstekende wagen. Alleen jammer dat we met de korte verhoudingen rijden en zo slechts 168 km/uur topsnelheid hebben.”

Jonas Langenakens :”Het is van de TAC Rally 2017 geleden dat we nog in West-Vlaanderen reden en dat voelen we toch. We verloren tijd op de tweede proef toen de motor afsloeg maar voor de rest amuseren we ons.”

David Campling:” Op de tweede proef verloren we heel wat tijd toen we eerst stil vielen en wat verder rond onze as draaiden. Maar de top-5 blijft onze doelstelling.”

Pieter-Jan Maeyaert:”We blijven sukkelen met de remdruk zodat het vertrouwen op een laag pitje staat. We hebben nu opnieuw enkele dingen aangepast en gaan opnieuw proberen.”

Kurt Braeckevelt:” De grote achterspoiler doet zijn werk want ik voel de neerwaartse druk goed.”

Philip Barbier:” We staan vierde na de drie favorieten. We hebben niets laten liggen en zijn dus best tevreden.”

Bjorn Renier:”Het is zoeken naar de remzones en de juiste snelheid voor de snelle waaiers maar het valt best mee.”

Chris Dobbelaere:”We hebben na de Sezoensrally niet verder gedaan in het RACB Criterium en besloten daarom nog deze VAS-proef te rijden.”

Simon Thomas:”Alles verloopt naar wens maar we zullen banden te kort komen vrees ik.”

 

Persbericht 3

Eén van de favorieten van de Hemicuda Rally, Guillaume Dilley, is zopas op de klassementsproef van Kortemark in de fout gegaan en zijn Peugeot 208 R5 sloeg over kop.  Dat betekent meteen het einde van de wedstrijd voor de talentvolle jonge piloot uit Waterloo.

Persbericht 4

De tweede omloop van de Hemicuda Rally is er één om te onthouden. Op de proef van Kortemark ging Guillaume Dilley in de fout en sloeg zijn Peugeot 208 R5 over kop. Eén proef verder, Houthulst, verloren we ook de winnaar van vorig jaar: Fredericq Delplace. De Porsche 997 GT3 schoof van de weg en meteen verloren we een tweede favoriet voor de overwinning. Dit alles betekent dat Jonas Langenakens nu plots confortabel aan de leiding staat.  Maar ook bij de historics leek de twee ronde een moeilijk te nemen hindernis. Paul Lietaer moest aan de kant met een afgebroken draagarm en een opgave van “de snor” zijn we echt niet gewoon.  Lode De Keyser nam de leiding over van Lietaer maar lang kon Lode niet genieten van zijn koppositie want één proef verder moest de Porsche ook aan de kant met mechanische problemen.

Jonas Langenakens gaat dus als leider de laatste omloop in en met een confortabele voorsprong van bijna een halve minuut lijkt het pleit beslecht. Philip Barbier staat, net als vorig jaar, opnieuw tweede en heeft op zijn beurt een halve minuut voorsprong op Bjorn Renier die stilaan de handleiding van de Skoda Fabia R5 onder de knie heeft.  Cris Algoedt volgt als vierde op slechts vier tienden van een seconde van Renier maar de traiteur uit Zwevezele beseft dat hij nog moeilijk voorbij Renier zal geraken.  De top-5 wordt volgemaakt door Pieter-Jan Maeyaert die stilaan de remmen onder controle heeft maar ook de Brit David Campling aast op de vijfde plaats.  “In de laatste bocht van de laatste proef miste ik een remzone en schoten we rechtdoor. We verloren heel wat tijd en ook onze vijfde plaats. Ik hoop tijdens de laatste ronde mijn vijfde plaats terug te winnen,” aldus de Brit.

Door het uitvallen van zowel Lietaer als De Keyser staat Stefaan Prinzie aan de leiding bij de historics. Met bijna een minuut voorsprong op Jeroen Van Wanseele lijkt ook hier het pleit beslecht.

Jammer genoeg zijn er ook dit jaar een resem uitvallers :

4. Kurt Braeckevelt : sputterende motor

24. David Wood : geen remmen meer

32. Stijn Lietaer : versnellingsbak

44. Pieter Taillieu : van de weg

40. Mats Verhulst : versnellingsbak

42. Stefaan Notredame : benzinetoevoer

38. Michael Lynneel : motor

27. Chris Dobbelaere : motor

57. Simon Puype : motor

48. Lewis Vansteenkiste : differentieel

43. Ian Davies : overhitting motor

54. Davide Perciante : van de weg

58. Sacha Oosterlinck : versnellingsbak

95. Zsolt Csabai : in de gracht

 

Persbericht 5

Tijdens de derde en laatste omloop veranderde het wedstrijdbeeld niet meer. Jonas Langenakens kon de wedstrijd controleren en won verdiend de 18e editie van de Hemicuda Rally. De 33-jarige piloot uit Landen was de enige van de favorieten die foutloos bleef. “Dit is een mooie rally en een prima organisatie. Tijdens de laatste omloop hebben we verstandig gereden om onze zege veilig te stellen,” aldus Jonas. Langenakens had meer dan een halve minuut voorsprong op Philip Barbier die gans de rally op de limiet reed en net als vorig jaar knap tweede werd.”We reden de rally met een zeer beperkt budget en zijn dus zeer tevreden met dit resultaat.” De strijd voor de resterende podiumplaats was wel nog spannend. Bjorn Renier was na een voorzichtige start met de gehuurde Skoda Fabia R5 gestadig opgeklommen in het klassement en tijdens de laatste omloop kregen we nog een spannende strijd tussen Renier en Cris Algoedt voor de derde plaats. Cris Algoedt ging op drie bochten van het einde  in de fout en zo werd Bjorn Renier nog derde.  Pieter-Jan Maeyaert maakte van deze Hemicuda Rally een uitgebreide testsessie en sloot deze af op de vierde plaats. “We hebben heel wat vorderingen gemaakt op gebied van de remmen en de vering. Maar de vering kan nog beter zodat we nog werk aan de winkel hebben.”  Na het uitvallen van Cris Algoedt werd Tobi Vandenberghe de beste van de BMW’s met zijn vijfde plaats terwijl Stefaan Tjoens zesde werd bij zijn debuut met de Mitsubishi Lancer Evo X in eigen streek.

John Reddington had genoeg aan de dertiende plaats om het FIRC kampioenschap te winnen terwijl zijn copiloot Frank Werner zo goed als zeker is van de VAS-titel.